Rosja w WTO, handel bez rewolucji
Członkostwo Moskwy w Światowej Organizacji Handlu nie przyniesie boomu w eksporcie z Polski. Spadły niektóre cła, ale na większe zmiany przyjdzie poczekać
Chociaż 22 sierpnia 2012 r. Rosja stała się członkiem WTO, nie oznacza to natychmiastowego zniesienia barier celnych i administracyjnych.
– Niektóre stawki cła spadły, ale w rzeczywistości jest to powrót do poziomu sprzed trzech lat, bo wtedy je interwencyjnie podniesiono – mówi Marek Ociepka, kierownik wydziału promocji handlu i inwestycji polskiej ambasady w Moskwie.
Teoretycznie cła na auta i części samochodowe mają być stopniowo obniżane do 2018 r., ale nie ustalono dokładnego harmonogramu obniżek. Moskwa może więc dość dowolnie o tym decydować.
Eksperci branży motoryzacyjnej uważają, że rosyjska obecność w WTO nie wpłynie w istotny sposób na polskich eksporterów samochodów oraz części i komponentów.
– Rosja już wcześniej wpuściła do siebie producentów aut, dając im pewne przywileje. Te firmy dalej będą odgrywać główną rolę na tamtejszym rynku – twierdzi Andrzej Halarewicz z międzynarodowej firmy analitycznej Jato Dynamics.
Zachodnie koncerny działają na rynku rosyjskim we współpracy z rosyjskimi partnerami. Przykładem jest Fiat, który podpisał ze Sbierbankiem list intencyjny o joint venture dla...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta